BioGaia AB: Bokslutskommuniké januari – december 2023

FJÄRDE KVARTALET 2023

(Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges)

• Nettoomsättningen uppgick till 297,8 (274,3) miljoner kronor, en ökning med 23,5 miljoner kronor, eller 9 % (exklusive valutaeffekter 7 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 220,0 (207,4) miljoner kronor, en ökning med 6 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 5 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 76,4 (64,7) miljoner kronor, en ökning med 18 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 17 %).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 144,9 (136,9) miljoner kronor, en ökning med 8,0 miljoner kronor (6 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 7 % till 144,9 (135,1) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet ökade med 13 % till 80,5 (71,1) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 27 % (26 %).
  • Justerat rörelseresultat ökade med 10 % till 80,5 (72,9) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 27 % (27 %).
  • Resultat efter skatt uppgick till 67,4 (139,4) miljoner kronor, en minskning med 52 %.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,67 (1,38) kronor före och efter utspädning[1].
  • Kassaflödet uppgick till 100,2 (89,0) miljoner kronor.
  • Likvida medel uppgick den 31 december 2023 till 1 544,2 (1 488,4 per 31 december 2022) miljoner kronor.

Väsentliga händelser fjärde kvartalet 2023
16 oktober. BioGaia meddelade att resultaten för tredje kvartalet överträffade marknadens förväntningar.

JANUARI – DECEMBER 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 1 296,5 (1104,0) miljoner kronor, en ökning med 192,5 miljoner kronor, eller 17 % (exklusive valutaeffekter 11 %).
  • Nettoomsättningen inom segmentet Barnhälsa uppgick till 1 013,5 (868,4) miljoner kronor, en ökning med 17 % (exklusive valutaeffekter 11 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 275,2 (230,2) miljoner kronor, en ökning med 20 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 14 %).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 507,1 (440,5) miljoner kronor, en ökning med 66,6 miljoner kronor (15 %).
  • Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 16 % till 505,9 (435,4) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet ökade med 23 % till 443,1 (361,5) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 34 % (33 %).
  • Justerat rörelseresultat ökade med 21 % till 444,2 (366,5) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 34 % (33 %).
  • Resultat efter skatt uppgick till 365,4 (373,8) miljoner kronor, en minskning med 2 %.
  • Resultat per aktie uppgick till 3,62 (3,70) kronor före och efter utspädning[1].
  • Kassaflödet uppgick till 66,6 (-12,8) miljoner kronor.
  • I kassaflödet ingår utdelning på 292,8 (301,3) miljoner kronor.
  • I oktober 2020 meddelade BioGaia att bolaget hade genomfört en riktad emission om 2,86 miljoner B-aktier, vilket gav en likvid på 1,1 miljard kronor. Sedan dess har BioGaia utvärderat ett flertal större potentiella förvärv, men har inte på ett tillfredsställande sätt kunnat bekräfta att dessa var möjliga att genomföra eller var strategiskt passande. Under de närmaste åren kommer BioGaia att fokusera på mindre och mer taktiska förvärv. I och med denna förändring i förvärvsstrategin har BioGaia överkapacitet i sin nettokassa och har därför fattat beslut om att öka framtida utdelningar enligt följande. Utöver den nuvarande utdelningspolicyn om 50 % av koncernens resultat efter skatt och efter justeringar för jämförelsestörande poster avser BioGaia att för de nästkommande åren betala extra utdelningar om 50–100 % av koncernens resultat efter skatt och efter justeringar för jämförelsestörande poster, förutsatt att framtida kassaflöden är i linje med BioGaias prognoser. BioGaia kommer fortfarande att ha en tillräckligt stor nettokassa för att medge utvalda förvärv av betydande storlek och ändå bibehålla tillräckliga medel för att kunna hantera framtida potentiella variationer i koncernens intäkter.
  • Styrelsen föreslår att den kommande årsstämman den 7 maj 2024 godkänner en ordinarie utdelning i enlighet med policyn om 1,90 (1,45) kronor per aktie, plus en extra utdelning om 5,00 (1,45) kronor per aktie, vilket ger en total utdelning om 6,90 (2,90) kronor per aktie, motsvarande 696,8 (292,8) miljoner kronor.
  • Styrelsen föreslår vidare en avsättning till Stiftelsen för att förebygga antibiotikaresistens om 4,4 (4,4) miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång
Inga väsentliga händelser som inte har tagits upp i denna rapport har ägt rum efter fjärde kvartalets utgång.

[1] Nyckeltal definierat enligt IFRS. För definition av övriga nyckeltal se sidan 17.

VD HAR ORDET

Ytterligare ett rekordår

Årets fjärde kvartal är mitt första hela kvartal som VD för BioGaia. Det har varit ett framgångsrikt och händelserikt kvartal – och jag har haft tid att bilda mig en uppfattning om var våra möjligheter och utmaningar finns och hur vi ska prioritera dem för att driva fortsatt tillväxt i framtiden. Jag är tacksam att ha fått förtroendet att leda BioGaia in i nästa expansionsfas.

När vi nu rundar av 2023 kan vi konstatera att vi har lyckats upprätthålla en stark tillväxt trots de många utmaningarna i omvärlden, som krig, inflation och geopolitiska spänningar. Nettoomsättningen under 2023 uppgick till 1 297 miljoner kronor, en ökning med 17 % jämfört med föregående år. Justerat för valutaeffekter var ökningen var 11 %. Vi har trots de pågående investeringarna i utbyggnaden av vår direktdistributionsverksamhet lyckats upprätthålla våra höga rörelsemarginaler.

Segmentet Barnhälsa, som står för huvuddelen av vår försäljning, ökade med 17 % jämfört med föregående år. Segmentet Vuxenhälsa har ökat med 20 % jämfört med föregående år. Det är ett styrkebesked eftersom vi under året har haft ännu större fokus på att öka medvetenheten om våra produkter bland vuxna.

Americas och APAC utvecklas starkt
I början av 2023 började vi med direktdistribution i Kanada efter att det tidigare distributionsavtalet med vår partner Ferring upphörde. Beslutet att starta vår egen direktverksamhet har visat sig vara framgångsrikt, och vi har haft fördel av de operativa synergier vi nu har med vår direktverksamhet i USA.

Americas, där USA, Kanada och Latinamerika ingår, visade prov på en positiv utveckling under året. Online-försäljningen fortsatte att växa starkt i USA med vår direktverksamhet. En av våra partners, Gerber, ett Nestlé-bolag, beslutade att sluta sälja sina och BioGaias gemensamma produkter under varumärket Gerber/BioGaia (co-branding) och enbart fokusera på sina egna produkter. Trots det fortsatte USA att gå bättre än väntat med en tillväxt på 26 % under fjärde kvartalet.

Även om det var först i början av året vi tog över distributionen i Kanada har vi noterat en stark försäljningsökning för BioGaias produkter under 2023. Det är resultatet av ett utmärkt arbete av det kanadensiska teamet med att etablera BioGaias varumärke på Amazon, hos Costco och hos flera detaljhandelskedjor i landet. För att öka medvetenheten om våra produkter i Kanada har vi investerat i att utbilda apotekare och apotekspersonal och har även blivit mer synliga genom samarbeten med influencers samt partnerskap med föräldrasajter. I Latinamerika fortsätter försäljningen att öka kraftigt tack vare våra engagerade distributionspartners. Det är framför allt Brasilien, Mexiko och Guatemala som sticker ut med exceptionella resultat.

APAC-regionen, i synnerhet Kina, Sydkorea och Filippinerna har uppvisat en imponerande tillväxt både under kvartalet och helåret. I Kina har vi rönt stora framgångar med digital marknadsföring och försäljning via olika sociala plattformar, där TikTok är ett lysande exempel. I Japan är vår främsta målgrupp tandvårdspersonal och vi har sett en stark tillväxt genom att bygga upp ännu fler relationer med tandvårdskliniker samt genom deltagande på viktiga tandvårdskongresser.

Under kvartalet anordnades en försäljnings- och marknadsföringskonferens för regionala distributionspartners i APAC för att samla och dela bolagets strategi och bästa praxis från hela regionen. Detta kommer att utgöra grunden för våra tillväxtplaner för regionen under de närmaste åren.

Vår försäljning i EMEA under fjärde kvartalet minskade med 29 %, vilket delvis förklaras av att BioGaia avslutade distributionsavtalet med och upphörde med leveranserna till det italienska bolaget Nóos S.r.l. i augusti 2023 på grund av att bolaget inte fullgjorde sina åtaganden. Medan frågan är föremål för ett skiljedomsförfarande säkrar BioGaia tillgången på våra produkter i Italien genom vår tidigare underdistributör.

Trots den globala ekonomiska nedgången har vi en imponerande och stabil försäljningstillväxt i Americas och APAC. Det bekräftar vår uppfattning att BioGaias Protectis droppar för spädbarn står emot även en lågkonjunktur och dessutom att konsumenterna kommer att agera utifrån sin övertygelse om betydelse och att äta kosttillskott med probiotika för att förebygga problem med hälsan.

Vi fortsätter att öka medvetenheten om BioGaia och välfungerande probiotika
Det är hela tiden en prioritet att stärka BioGaias varumärke och vi utvärderar fortlöpande hur kunderna ser på oss. För att fortsätta bygga upp varumärket anordnade vi bland annat kampanjer som vänder sig till olika konsumentsegment via diverse kanaler. Vi arbetar också för att öka kunskapen om vissa särskilda typer av probiotika och därför har vi under kvartalet lanserat en ny uppdaterad konsumentsajt (www.biogaia.com) där utbildning om probiotika har fått en framträdande roll. BioGaia är en av världsledarna inom probiotika, och som ledare är det helt avgörande att driva och vara en del av initiativ som fortlöpande driver branschen framåt. Det är av den anledningen vi är medlemmar i organisationer som International Probiotic Association (IPA), en global icke vinstdrivande organisation som arbetar för att främja en säker och effektiv användning av pre-, pro- och postbiotika över hela världen. IPA presenterade mig nyligen som ny styrelseledamot i den globala IPA, och som ny styrelseledamot vill jag ta tillfället i akt och lyfta utbildning, hållbarhet och lobbyarbete högst på dagordningen. Jag är fullt och fast övertygad om att det är nyckelfaktorer i att driva branschen framåt.

Milstolpar i vår forskning
I och med att vi prioriterar forskning och utveckling är det glädjande att World Gastroenterology Organization (WGO) under 2023 uppdaterade och publicerade nya riktlinjer för probiotika där BioGaias stam återigen omnämns. I publikationen är L. reuteri DSM 17938 den enda probiotiska stammen med evidensnivå 1 för spädbarnskolik. BioGaias probiotika för vuxna rankas också bland de högsta evidensnivåerna.

Vi har genom vår nybyggda pilotanläggning i Eslöv tagit ett viktigt steg mot att utveckla och skala upp produkter som kommer att innehålla nästa generations probiotika. Anläggningen hanterar produktionen av nya strikt anaeroba (syrekänsliga) stammar som kräver nya utmanande åtgärder under fermenteringen, samt produktion av traditionella laktobaciller. Vidare har vi under året investerat i en andra produktionslinje för BioGaia Protectis Easy Dropper-produkter.

Med vår forskning lägger vi grunden till fortsatt innovation för framtiden och fortsätter att befästa de kliniska bevisen för våra probiotiska stammar i såväl befintliga som nya indikationer.

Går in i nästa tillväxtfas
BioGaia är på väg mot att fortsätta öka försäljningen. Efterfrågan förblir stark på BioGaias Protectis droppar för spädbarn och visar därmed på en stor motståndskraft under den ekonomiska nedgången. Samtidigt arbetar vi kontinuerligt för att se över våra kostnader för att fortsätta att navigera genom den oförutsägbara omvärlden. Under 2024 ska vi göra evidensbaserade, riktade och väsentliga investeringar i marknadsföring och försäljning, i syfte att ytterligare öka vår tillväxttakt för våra produkter för både barn och vuxna.

Vi har en unik konkurrensfördel när vi lyckas kombinera BioGaias konsumentanpassade portfölj, vår evidensbaserade forskning och vår välfungerande omnikanalstrategi för att tillgodose kundernas behov. Dessutom har vi skickliga distributionspartners som arbetar oförtröttligt för att utbilda hälso- och sjukvårdspersonal, och återförsäljare över hela världen om våra produkter och vår forskning. Utifrån dessa styrkor är hela BioGaia-teamet och jag själv redo att öka tillväxten och ta ytterligare steg mot att bli världens mest pålitliga probiotikavarumärke.

Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
7 februari 2024

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://sv.biogaiagroup.com/investerare/finansiella-rapporter/

Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående bokslutskommuniké som kommer att hållas idag 7 februari 2024 kl. 09:30 CET med vd Theresa Agnew och finansdirektör Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/48493

Epost: [email protected]

Epost: [email protected]

BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com

Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 februari 2024 kl. 08:00 CET.