BioGaia AB: Delårsredogörelse januari – mars 2024

FÖRSTA KVARTALET 2024

(För poster i balansräkningen avser siffror inom parentes siffrorna per utgången av 2023. För poster i resultaträkning och kassaflödesanalysen avser de samma period föregående år).

Nettoomsättningen uppgick till 369,8 (365,8) miljoner kronor, en ökning med 4,0 miljoner kronor, eller 1 % (exklusive valutaeffekter 2 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 292,3 (306,0) miljoner kronor, en minskning med 4 % (exklusive valutaeffekter en minskning med 4 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 74,8 (56,6) miljoner kronor, en ökning med 32 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 33 %).

Rörelsekostnaderna uppgick till 122,6 (114,5) miljoner kronor, en ökning med 8,1 miljoner kronor (7 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 5 % till 117,6 (112,1) miljoner kronor.

Rörelseresultatet minskade med 3 % till 143,2 (148,0) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 39 % (40 %).

Justerat rörelseresultat minskade med 1 % till 148,2 (150,4) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 40 % (41 %).

Resultat efter skatt uppgick till 121,8 (115,9) miljoner kronor, en ökning med 5 %.

Resultat per aktie uppgick till 1,21 (1,15) kronor före utspädning och till 1,21 (1,15) kronor efter utspädning[1].

Kassaflödet uppgick till 40,9 (93,7) miljoner kronor.

Likvida medel uppgick till 1 591,4 (1 544,2) miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång
Inga väsentliga händelser som inte har tagits upp i denna delårsredogörelse har ägt rum efter första kvartalets utgång.

[1] Nyckeltal definierat enligt IFRS. För definition av övriga nyckeltal se sidan 17.

VD HAR ORDET

Ett dynamiskt år framför oss

Efter ett starkt rekordår 2023 visar det första kvartalet överlag goda resultat, med en stark rörelsemarginal på 39 % och en nettoomsättning på 369,8 (365,8) miljoner kronor, en försäljningstillväxt på 1 % (2 % exklusive valutaeffekter) påverkat av vissa engångseffekter avseende fjärde kvartalet förra året, däribland en lageruppbyggnad före lanseringen i Brasilien och effekten av att Nestlé stoppade försäljningen av den gemensamma produkten under varumärket Gerber/BioGaia.

Vår region Asia Pacific fortsatte sin positiva utveckling och försäljningen ökade i EMEA med 13 %. Försäljningen minskade i Latinamerika och minskade något i Nordamerika av de skäl som angetts ovan.

Segmentet Barnhälsa minskade med 4 % jämfört med föregående år. Segmentet Vuxenhälsa har ökat med 32 % jämfört med föregående år och våra produkter Gastrus, Prodentis och Protectis tabletter sticker ut med en stark utveckling.

Livlig aktivitet på våra marknader

EMEA ökade försäljningen med 13 % drivet av Storbritannien, Frankrike, Spanien och Östeuropa. I Storbritannien lanserade vi BioGaia Protectis Baby Drops 5ml hos Storbritanniens största apotekskedja Boots, både i fysiska butiker och på nätet. Vi är dessutom representerade hos över 1 000 fristående apotek i Storbritannien.  Vi har lanserat en framgångsrik utbildningsmodul för fortbildning för vårdpersonal som har lett till en ökad motivation att rekommendera vår produkt med 38 % bland barnmorskor, farmaceuter och allmänläkare i Storbritannien.

Försäljningen i APAC-regionen, driven av Kina, Indonesien och Japan, ökade med 6 % under kvartalet. I Kina är vår digitala marknadsföring fortsatt framgångsrik, särskilt försäljningen via live streams på olika marknadsplatser och sociala plattformar som JD, Tmall och TikTok. I Japan däremot ligger vårt främsta fokus på tandvårdsmarknaden för konsumenter, där vi ser att vår omnikanalstrategi utvecklas positivt.

I Americas hade vi flera produktlanseringar under kvartalet. I USA lanserade vi en ny produkt, Nurture & Grow, som är en trippelverkande probiotika som tas en gång dagligen och motverkar matsmältningsbesvär, stödjer immunsystemet och främjar friska tänder och friskt tandkött. Under 2023 gjorde vi en pilotlansering i USA av vår första probiotiska hudvårdsprodukt, Aldermis, som är en hudsalva för spädbarn och barn med torr och känslig hud. Mot bakgrund av framgångarna i USA beslutade vi att även lansera Aldermis i Kanada under kvartalet. I Kanada, som är vår senaste direktmarknad, ökar försäljningen snabbt. I och med lanseringen av Aldermis breddades produktutbudet till konsumenterna i Kanada. Dessutom gjordes en nylansering i Kanada av Prodentis med mintsmak för vuxna och en introduktion av Prodentis med äpplesmak för barn. Hittills är dessa produkter tillgängliga i två e-handelskanaler, Amazon och Well.ca. För att stödja lanseringarna av Prodentis inledde vi samarbeten i Kanada med ett flertal tandvårdsorganisationer och viktiga opinionsbildare och tog fram ett ackrediterat utbildningsprogram samt lanserade en serie virtuella kurser för vårdgivare. I USA såg vi, som tidigare nämnt, liten minskning av försäljningen under kvartalet, främst på grund av Gerbers beslut att stoppa försäljningen av sina och BioGaias gemensamma produkter under varumärket Gerber/BioGaia under fjärde kvartalet förra året, för att enbart koncentrera sig på de egna produkterna. Däremot har vi en fortsatt stark tillväxt (38 %) hos Amazon i USA.

I Latinamerika såg vi en minskad försäljning i Brasilien som vi redan nämnt, på grund av lageruppbyggnad inför lanseringen under fjärde kvartalet. Chile, där vi har Abbott som samarbetspartner, sticker samtidigt ut med goda resultat. Vi var mycket glada att få träffa våra latinamerikanska samarbetspartners på en regionalt organiserad workshop under kvartalet. Vidare genomförde vi en talarutbildning med vårdpersonal där vi särskilt fokuserade på nya belägg för ytterligare produktfördelar hos Gastrus.

Ett förstärkt strategiskt ramverk

När vi nu inleder 2024 har vi ytterligare stärkt vårt strategiska ramverk och fokuserar på bolagets tre strategiska pelare: Öka kärnverksamheten, Expansion genom direktmarknader och Banbrytande innovation.

Den första strategiska pelaren: Öka kärnverksamheten innebär att fokusera på vår befintliga och starka produktportfölj inom maghälsa, immunhälsa samt munhälsa med förstärkt marknadsföring och kommersiell kvalitet, att lansera nya produkter och utöka sortimentet samt genom vår omnikanalstrategi. Vår andra strategiska pelare: Expansion genom direktmarknader innebär att vi vill fortsätta att expandera vår befintliga direkta affärsmodell som vi framgångsrikt har introducerat i USA, Kanada, Storbritannien, Finland och Japan, och fortsätta att expandera vår modell med direktdistribution till konsumenterna. Denna strategi har hittills visat sig mycket framgångsrik och ger oss större flexibilitet när det gäller produktlanseringar, marknadsföring av våra produkter samt insamling och analys av insikter och konsumentbeteenden. Vår tredje strategiska pelare: Banbrytande innovation är avgörande för vår framtida långsiktiga tillväxt och att skapa nya marknadsmöjligheter. Som probiotikabolag som går i täten för mikrobiomforskningen är det nödvändigt att vi ständigt är innovativa och lanserar nya produkter, för fler indikationer och hälsoområden utanför vårt kärnområde.

Jag är övertygad om att vårt stärkta strategiska ramverk kommer att fortsätta vägleda oss så att vi kan vidta åtgärder och fatta beslut för att skapa värde, fördela resurser så att vi når våra mål och förblir framgångsrika på lång sikt i en konkurrensutsatt affärsmiljö.

När vi navigerar genom det ständigt föränderliga landskapet av hälsa och välbefinnande kvarstår mitt förtroende för vår kollektiva förmåga att göra en meningsfull skillnad och upprätthålla en stabil tillväxt. Vi ska fortsätta att göra evidensbaserade riktade investeringar i marknadsföring, försäljning och innovation i syfte att upprätthålla tillväxten för våra produkter inom både barnhälsa och vuxenhälsa.

Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
7 maj, 2024

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://sv.biogaiagroup.com/investerare/finansiella-rapporter/

Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag 7 maj 2024 kl. 09:30 med VD Theresa Agnew och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här https://financialhearings.com/event/49309.

Epost: [email protected]

Epost: [email protected]

BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com

Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 maj 2024 kl. 08:00 CEST.