BioGaia AB: Delårsredogörelse tredje kvartalet januari – september 2023

TREDJE KVARTALET 2023

Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges.

• Nettoomsättningen uppgick till 317,7 (257,7) miljoner kronor, en ökning med 60,0 miljoner kronor, eller 23 % (exklusive valutaeffekter 17 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 255,8 (205,7) miljoner kronor, en ökning med 24 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 18 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 59,2 (50,5) miljoner kronor, en ökning med 17 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 11 %).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 116,3 (92,0) miljoner kronor, en ökning med 24,3 miljoner kronor (26 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 26 % till 116,3 (92,0) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet ökade med 28 % till 119,5 (93,7) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 38 % (36 %).
  • Justerat rörelseresultat ökade med 28 % till 119,5 (93,7) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 38 % (36 %).
  • Resultat efter skatt uppgick till 101,5 (79,5) miljoner kronor, en ökning med 28 %.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,01 (0,79) kronor före och efter utspädning[1].
  • Kassaflödet uppgick till 88,4 (37,3) miljoner kronor.
  • Likvida medel uppgick den 30 september 2023 till 1 452,5 (1 402,4 per 30 september 2022) miljoner kronor.

Väsentliga händelser tredje kvartalet 2023

5 juli. En klinisk studie med Protectis visade sig öka SARS-CoV-2 antikroppstitrar efter 28 dagar eller mer efter vaccination.

2 augusti. BioGaias styrelse meddelade att Theresa Agnew hade utsetts till ny verkställande direktör (VD).

7 augusti. En artikel skriven av ett forskarteam vid Göteborgs universitet och BioGaia, publicerad i tidskriften Nature, redovisade ny metod för att övervinna syrekänsligheten hos bakterier som lever i människans tarm, bakterier som är kraftigt reducerade hos människor med metabola tillstånd och hjärtkärlsjukdomar.

25 september. Theresa Agnew började som ny VD.

JANUARI – SEPTEMBER 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 998,7 (829,7) miljoner kronor, en ökning med 169,1 miljoner kronor, eller 20 % (exklusive valutaeffekter 13 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 793,5 (661,0) miljoner kronor, en ökning med 20 % (exklusive valutaeffekter 12 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 198,8 (165,5) miljoner kronor, en ökning med 20 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 13 %).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 362,2 (303,6) miljoner kronor, en ökning med 58,6 miljoner kronor (19 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 20 % till 361,1 (300,3) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet ökade med 25 % till 362,6 (290,3) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 36 % (35 %).
  • Justerat rörelseresultat ökade med 24 % till 363,7 (293,6) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 36 % (35 %).
  • Resultat efter skatt uppgick till 298,0 (234,3) miljoner kronor, en ökning med 27 %.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,95 (2,32) kronor före och efter utspädning[1].
  • Kassaflödet uppgick till -33,6 (-101,8) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 292,8 (301,3) miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång

16 oktober. BioGaia meddelade att resultatet för det tredje kvartalet översteg marknadens förväntningar.

[1] Nyckeltal definierat enligt IFRS. För definition av övriga nyckeltal se sidan 16.

VD har ordet

När denna starka rapport publiceras kommer jag att ha innehaft rollen som BioGaias VD i en månad. Under den här korta tiden har jag fått en positiv känsla för professionalismen och den passionerade företagskulturen som kännetecknar bolaget – vilket rapporten är det yttersta beviset på.

Vi har under kvartalet ökat nettoomsättningen med 23 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Rörelseresultatet ökade med 28 % till 120 miljoner kronor och rörelsemarginalen uppgick till 38 %. Försäljningen ökade inom samtliga marknadsregioner. I EMEA ökade försäljningen med 25 % under kvartalet, delvis på grund av variationer mellan kvartalen för enskilda order. I APAC ökade försäljningen med 17 %, främst på grund av en stark efterfrågan i Kina, återhämtning i Japan och det gynnsamma resultatet på andra marknader, som Korea och Vietnam. I Americas ökade försäljningen med 25 % på grund av goda resultat i USA och Kanada (våra direktmarknader), men också på grund av en stark efterfrågan i Syd- och Latinamerika. I USA och Kanada drivs tillväxten av online-försäljning, där Amazon fortsätter att vara en viktig försäljningskanal. Rent generellt ser vi att direktförsäljningen genom våra dotterföretag har visat sig vara framgångsrik. På de här marknaderna kan vi fokusera mer på våra egna produkter, lansera ett bredare urval av vår produktportfölj och ytterligare stärka varumärket BioGaia. Samtidigt är partnerskapen med våra distributörer extremt värdefulla för oss, och under kvartalet utökade vi samarbetet med vår distributör Abbott för att även inkludera Mellanöstern. Vi har positiva erfarenheter av Abbott som samarbetspartner på ett flertal andra marknader, och Mellanöstern är en växande och attraktiv region för BioGaia.

Segmentet Barnhälsa ökade med 24 % och segmentet Vuxenhälsa ökade med 17 %. Trots de osäkra globala utsikterna, en hög inflation och en svag ekonomisk utveckling ser vi en motståndskraft hos produkter som våra Protectis-droppar och andra. Under kvartalet lanserade vi ett flertal produkter från vår befintliga produktportfölj för att kunna expandera vår marknad. På den svenska marknaden lanserade vi till exempel Prodentis Kids, en produkt som redan finns tillgänglig på den amerikanska marknaden och där vi har sett en växande efterfrågan på munhälsoprodukter som denna.

Under kvartalet nådde vi en viktig och spännande milstolpe i utvecklingen av nästa generations probiotika. I en artikel publicerad i tidskriften Nature redovisade ett forskarteam från BioGaia och Göteborgs universitet en ny metod för att övervinna syrekänsligheten hos bakterier som lever i människans tarm, bakterier som är kraftigt reducerade hos människor med metabola tillstånd och hjärtkärlsjukdomar. Vi ska fortsätta utveckla nästa generations probiotika för att ersätta bakterier som saknas hos personer som lider av en ökad risk för att utveckla just dessa sjukdomar.

BioGaias fortsatta tvåsiffriga tillväxt visar på en av bolagets styrkor och var en av anledningarna till att jag tackade ja till rollen som VD. Med min bakgrund inom att leda varumärken inom life science- och hälsosektorn är min förhoppning att jag kan bidra till BioGaias fortsatta framgångar baserat på bolagets befintliga strategi och framtida möjligheter. Det är spännande att leda ett bolag där fokus ligger på hållbar tillväxt genom vetenskap, forskning och utveckling av högsta kvalitet. Det kommer att hjälpa oss att uppnå Biogaias vision att bli det mest pålitliga probiotika-varumärket i världen.

Jag ser fram emot att fortsätta BioGaias tillväxtresa i ett globalt sammanhang, där fler och fler människor prioriterar sin egen och sina barns hälsa.

Theresa Agnew
Verkställande direktör och koncernchef BioGaia
20 oktober 2023

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://sv.biogaia.com/investerare/finansiella-rapporter/

Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag 20 oktober 2023 kl. 09:30 CEST med verkställande direktör Theresa Agnew och finansdirektör Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/46022

Epost: [email protected]

Epost: [email protected]
Telefon: + 46 730 95 61 50

BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaia.com

Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2023 kl. 08:00 CEST.